Problem zapalenia ścięgna Achillesa dotyka osób w różnym wieku, jednak należy pamiętać, że z upływem czasu włókna budujące ścięgno zmniejszają swoją sprężystość i wytrzymałość, przez co łatwiej ulegają urazom.

zapalenie ścięgna achillesa ból

 

Zapalenie ścięgna Achillesa – przyczyny

 

Najczęstszą przyczyną zapalenia ścięgna Achillesa jest uraz w wyniku nadmiernego przeciążenia. Do tego typu sytuacji dochodzi wówczas, gdy ścięgno jest zmuszone do ciężkiej i długiej pracy. Mówi się, że zapalenie ścięgna Achillesa jest najczęściej występującą kontuzją u biegaczy, która na dodatek ma tendencję do nawracania.

Zapalenie ścięgna Achillesa będzie częściej występować u tych z osób, które zbyt szybko zwiększają intensywność wykonywanych ćwiczeń i pomijają rozgrzewkę. Na zbyt duże obciążenie ścięgna Achillesa może mieć wpływ również podłoże, na którym prowadzony jest trening.

Zbyt twarde, jak np. asfalt, nie sprzyja dobrej kondycji struktury i zwiększa ryzyko urazu. Jeśli chodzi o początkujących biegaczy, duże znaczenie ma również ułożenie stopy w trakcie biegu – jeśli ciężar ciała jest przenoszony na ich wewnętrzną stronę, wówczas dochodzi do znacznych przeciążeń ścięgna Achillesa.

 

 

Zapalenie ścięgna Achillesa – objawy

 

Jednym z pierwszych objawów zapalenia ścięgna Achillesa jest dotkliwy ból u dołu łydki. Towarzyszy temu również uczucie rozlewającego się ciepła oraz niekiedy obrzęk.

Objawy nasilają się rano, przed wykonywanym treningiem oraz po jego zakończeniu. Ból wywołany zapaleniem ścięgna Achillesa zwykle ustaje na czas wykonywania aktywności fizycznej.

Jednakże należy umieć odróżnić objawy zapalenia ścięgna Achillesa od zerwania tej struktury. Zasadnicza różnica polega na tym, że przy zerwaniu ścięgna dochodzi do powstania nagłego bólu zlokalizowanego w okolicy łydki lub pięty, która sinieje i puchnie. Taki stan wymaga natychmiastowej interwencji medycznej.

 

Zapalenie ścięgna Achillesa – leczenie

 

Jak wspomniano, leczenie zapalenia ścięgna Achillesa jest procesem długotrwałym, wynikającym ze słabego unerwienia struktury. Jednakże odpowiednio poprowadzona terapia może przyspieszyć tempo gojenia ścięgna. Aby było to możliwe, specjalista musi odpowiednio zdiagnozować dolegliwość.

Zwykle rozpoznanie opiera się na wykonaniu badania USG, które pozwala na dokładne zobrazowanie tkanek miękkich w obrębie mięśni łydki. Niekiedy sytuacja wymaga także przeprowadzenia badania MRI, czyli rezonansu magnetycznego.

Leczenie zapalenia ścięgna Achillesa może trwać nawet 6 miesięcy. Jest to uzależnione od stopnia zaawansowania urazu.

Jeśli chodzi o łagodzenie bólu, konieczne jest zwykle sięgnięcie po środki analgetyczne z grupy niesteroidowych leków przeciwbólowych takich jak: diklofenak, naproksen, meloksykam, ibuprofen.

Konieczna w przypadku zapalenia ścięgna Achillesa jest czasowa rezygnacja z treningów lub ograniczenie ich intensywności. Pozwala to szybciej zregenerować strukturę oraz zapobiega ryzyku wykształcenia się wtórnych urazów.

Pomocne podczas leczenia zapalenia ścięgna Achillesa są zabiegi fizjoterapeutyczne, w szczególności fala uderzeniowa oraz ćwiczenia rozciągające.

Dobrym sposobem na przyspieszenie procesów gojenia są także masaże obolałego miejsca.

Jeśli jednak wyżej wymienione metody leczenia okażą się nieskuteczne, a problem zapalenia ścięgna Achillesa będzie nawracał, może zajść konieczność przeprowadzenia operacji chirurgicznej.

 

Zapalenie ścięgna Achillesa – leczenie domowe

 

W przypadku dolegliwości bólowych w okolicy ścięgna Achillesa często wystarczą domowe sposoby, aby się go pozbyć.

Należy przy tym wiedzieć, że jeśli ścięgno to uległo uszkodzeniu – naderwaniu czy przerwaniu – u osób młodych i aktywnych najlepszą metodą jest rekonstrukcja tej struktury. Wówczas leczenie zachowawcze stosuje się u pacjentów starszych i mało aktywnych ruchowo.

 

Odpoczynek

Gdy dojdzie do nagłego uszkodzenia i bólu ścięgna Achillesa, należy od razu przerwać aktywność i przyłożyć lód, aby nie doszło do rozwinięcia się obrzęku.

Lód jest skuteczny gdy użyjemy go od razu po pojawieniu się urazu. Przez około 15 – 20 minut, co 4-6 godzin, od 3 do 5 dni należy przykładać w okolicy ścięgna Achillesa lód owinięty w cienką tkaninę lub specjalnie przystosowane okłady.

W przypadku pojawienia się objawów uszkodzenia lub gdy zostanie to zdiagnozowane, ważne jest, aby odciążyć ścięgno Achillesa i unikać dużej aktywności, w tym również chodzenia przez długi czas.

Rozciąganie

Można także delikatnie rozciągnąć ścięgno Achillesa chwytając za piętę, w celu przyspieszenia odzyskania sprawności. Ważne jest, aby nie rozciągać zbyt mocno i agresywnie (szczególnie w początkowej fazie), ponieważ może to, w niektórych przypadkach, mieć odwrotny skutek niż zamierzony.

Jeżeli, podczas rozciągania pojawi się ostry ból, należy poczekać aż ustąpi i spróbować ponownie. Rozciąganie ścięgna Achillesa powinno wykonywać się bardzo delikatnie i stopniowo, kilkakrotnie po około 10 – 30 sekund. Czynność powtarza się kilka razy dziennie.

Mimo że na początku rozciąganie może powodować dyskomfort, to ból ścięgna Achillesa stopniowo będzie ustępował i dochodzić będzie do jego zmniejszenia.

Ćwiczenia

Ćwiczenia na rozciąganie ścięgna Achillesa wykonuje się regularnie, gdyż mocne mięśnie łydek i rozciągnięte ścięgna są bardziej odporne na przeciążenia i zmniejszają ryzyko wystąpienia kontuzji. Ćwiczenia te można wykonywać praktycznie wszędzie, na podłodze, schodach czy krześle.

  • W pozycji siedzącej (siad płaski), owiń elastyczną taśmę pod stopą (bliżej palców), aby móc dawkować opór. Następnie, poprzez pociąganie taśmy staraj się “oddalać” piętę, a palce stopy “zbliżać” do siebie rozciągając ścięgno Achillesa. Wykonaj to ćwiczenie 10-15 razy, po 3 serie. Powtórz 2-3 razy w ciągu dnia. Bądź ostrożny i rób to powoli. Jeżeli zauważysz, że ból zwiększa swoją intensywność przerwij i udaj się do lekarza lub fizjoterapeuty.

 

  • Stań na krawędzi schodów przednią częścią stopy. Unieś piętę (stając na palcach), a następnie powoli opuszczaj ją do najniższego możliwego punktu. Powtórz to ćwiczenie kilka razy dziennie w serii od 5 do 15 razy.

 

  • Usiądź na brzegu krzesła ze stopami płasko przylegającymi do podłogi. Następnie unieś palce ku górze, jednocześnie trzymając pięty na podłodze. Przytrzymaj prze około 30 sekund i powróć do pozycji wyjściowej. Powtórz to ćwiczenie 2-3 razy na każdą kończynę. Spowoduje ono, że poczujesz jak rozciągają się mięśnie łydki i ścięgno.

Więcej ćwiczeń na rozciąganie ścięgna Achillesa znajdziesz tutaj

 

Dieta bogata w kolagen, kwasy Omega 3 i substancje przeciwzapalne

 

Kolagen jest najliczniej występującym naturalnym białkiem w całym organizmie. Nadaje tkance łącznej trwałość i wytrzymałość. Spożywanie większej ilości kolagenu w diecie pomaga naprawić uszkodzoną tkankę łączną, amortyzuje przestrzenie między kośćmi i stawami, zmniejszając tym samym tarcie i nacisk.

Spożywanie kolagenu z naturalnych źródeł może przyczynić się również do wzrostu tkanki łącznej (ścięgna i stawy), na którą działają duże siły i która z wiekiem staje się mniej elastyczna.

 

Fizjoterapia

Fizjoterapeuta może pomóc w zmniejszeniu bólu. Pokaże on również jak powinna wyglądać prawidłowa postawa ciała, która ma bardzo duży wpływ na siły działające na ścięgno Achillesa.

Dodatkowo przedstawi techniki jak w odpowiedni sposób wykonywać ćwiczenia ukierunkowane na mięśnie podudzia, bez nadmiernego obciążania ścięgna, oraz jak zapobiegać powstawaniu kontuzji w przyszłości.

Jeżeli zależy nam na kompleksowym rozwiązaniu, które pomoże na stałe pozbyć się problemu jakim jest zapalenie ścięgna Achillesa – leczenie falą uderzeniową lub metodą EPTE jako uzupełnienie leczenia zachowawczego jest doskonałym wyborem.

Dla osób, które są po operacji ścięgna Achillesa fizjoterapia jest jednym z najważniejszych elementów, ponieważ pozwala na szybszy powrót do pełnej sprawności. Zapobiega również tworzeniu się zrostów kolagenowych, mogących ograniczać ruchomość lub innych komplikacji podczas procesu gojenia się.

 

Jeśli cierpisz z powodu zapalenia ścięgna Achillesa, nie zwlekaj – umów się na wizytę do fizjoterapeuty

 

Zadzwoń – zapytaj:

Tel:503-733-127

lub umów się na

Konsultację on-line

 

 

Źródło: Portal Fizjoterapeuty, Medonet

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes