Podczas ciąży zmienia się całe ciało. Wewnętrzny blask, który jest wypisany na twarzy wielu kobiet nie wynika wyłącznie z oczekiwania na dziecko. Hormony, takie jak estrogen, progesteron, prolaktyna i relaksyna wirują w organizmie w znacznie wyższych stężeniach.

Niektóre kobiety mogą cieszyć się nieskazitelną skórą i lśniącymi włosami. U innych pojawia się trądzik i czują się, jakby przechodziły okres dojrzewania. Inne z kolei reagują w czasie ciąży zwiększoną pigmentacją skóry i pojawiają się brązowe plamy. Wiele kobiet w ciąży cierpi również na problemy z plecami, a ból barku jest niestety dla wielu częścią codziennego życia.

 

ból barku w ciąży

Co powoduje ból pleców i ramion w ciąży

Średnio trzy na cztery kobiety cierpią z powodu bólu pleców w ciąży. Pod koniec ciąży zwykle wynikają one ze zwiększonej masy ciała. Macica się powiększa, a mięśnie pleców są przytłoczone rosnącym obciążeniem. Ale ból barku może pojawić się na długo przed tym, zanim brzuch zacznie się zaokrąglać. Czasami może pojawić się też rwa barkowa. Również tutaj decydującą rolę odgrywają zmiany hormonalne:

  • Relaksyna odpowiada za uelastycznienie mięśni, więzadeł i ścięgien. Jest to konieczne, aby tkanka się rozciągnęła, a poród był możliwy. Hormon ten powstaje u kobiet między innymi w łożysku.

  • Progesteron powoduje rozluźnienie mięśni. Ogólnie jest to zaleta, ale wraz ze wzrostem wagi może się zdarzyć, że niektóre części ciała będą przeciążone ze względu na postawę ochronną. 

  • Hormony rozluźniają również mięśnie dna miednicy: jest to ważne przy porodzie, ale w rezultacie kobiety w ciąży mają tendencję do pochylania górnej części ciała do przodu, zwłaszcza w ostatniej trymestrze ciąży. Powoduje to ogromne obciążenie mięśni pleców

Napięcia są szczególnie częste między 24. a 36. tygodniem . W tym czasie dziecko szybko rośnie, a objawy się mnożą. Niektóre kobiety w ciąży reagują niechęcią do ruchu. Ale to nie jest dobre rozwiązanie. 

 

Jak zapobiegać występowaniu bólu barku w ciąży?

Prawdą jest, że kobiety w ciąży nie są odporne na problemy z plecami i ramionami nie tylko z powodu zmian hormonalnych. Niemniej jednak mogą aktywnie przyczyniać się do utrzymywania objawów bólowych w granicach normy.

Jeśli potraktujesz rady typu „teraz musisz jeść za dwoje” za dobrą monetę, przybierzesz na wadze ponadprzeciętnie. Chociaż bardzo ważne jest, aby jeść wystarczająco dużo podczas ciąży, nadmierny przyrost masy ciała sprzyja problemom z plecami i ramionami. 

Jednym z powodów, dla których niektóre kobiety w ciąży tak bardzo przybierają na wadze, jest przeszacowanie zapotrzebowania na dodatkowe kalorie. To tylko 15 do 25 procent. W pierwszym trymestrze nie musisz jeść dużo więcej niż normalnie.

W trzecim miesiącu dziecko waży tylko 1-2 kilogramy więcej. Potem waga wzrasta o 0,3 do 0,4 kilograma na tydzień. W przypadku kobiet o normalnej wadze można spodziewać się wzrostu od 11,5 do 16 kilogramów. 

Aktywność fizyczna w ciąży

Umiarkowana aktywność fizyczna sprawdza się również jako środek zapobiegawczy. Dobrze wytrenowane kobiety z wysokim udziałem mięśni zwykle mają mniej problemów podczas ciąży. Zwłaszcza jeśli kontynuują program umiarkowanych ćwiczeń. Ale nawet ci, którzy poruszali się tylko trochę wcześniej, czerpią korzyści ze sportu.

Jednak ćwiczenia to nie tylko odpowiednia profilaktyka przeciw bólom pleców w czasie ciąży. Również zatrzymanie wody jest mniejsze  u aktywnych kobiet, ponieważ ruch stymuluje układ limfatyczny. Można również zapobiegać skurczom łydek i zatorom żylnym. Ponadto umiarkowany wysiłek fizyczny stymuluje metabolizm: zmniejsza się ryzyko cukrzycy ciążowej. 

 

Co zrobić z istniejącym bólem barku i pleców?

Fakt, że ciąża jest w ogóle możliwa, wynika ze szczególnej anatomii kobiet. U kobiet trzy ostatnie kręgi lędźwiowe są bardziej odchylone na zewnątrz niż u mężczyzn, dzięki czemu dziecko może przejść przez kanał rodny.

Ponadto odległości między trzonami kręgów są większe. Z tego powodu problemy z kręgosłupem rzadko prowadzą do bólu pleców i ramion. Problemy powodują raczej ścięgna, mięśnie i stawy. 

Bardzo proste ćwiczenia okazały się skuteczne w przypadku bólu szyi, ramion lub pleców w ciązy. Ważne jest, aby były one przeprowadzane regularnie, a nie tylko wtedy, gdy ból staje się nie do zniesienia. Oto kilka przykładów:

  • Stań z nogami rozstawionymi na szerokość bioder. Najpierw staraj się utrzymać ciało jak najbardziej wyprostowane, a następnie obie ręce są wyciągnij do góry. Następnie pochyl się do przodu i delikatnie opuść ramiona na podłogę

  • Dobre ćwiczenie na górną część pleców i ramiona zaczyna się w pozycji klęczącej lub, jeśli pozycja jest niewygodna, w pozycji wyprostowanej. Wyciągnij obie ręce do tyłu i złóż je. Po skręcie efekt wzrasta. Pozycja jest utrzymywana przez kilka sekund

  • Bycie na czworakach jest korzystne dla wielu osób: ciężar ciała jest przenoszony na rękach i kolanach, naprzemiennie zrób „koci grzbiet”, a następnie ponownie opuszczaj plecy

  • Aby wzmocnić plecy, warto naprzemiennie podnosić nogi do pozycji pionowej ze stojaka na czworakach.

Dobrym pomysłem jest również joga dla kobiet w ciąży, której kursy odbywają się w wielu miejscach.

Ponieważ ciało jest cudownie lekkie w wodzie, a dodatkowy ciężar jest prawie niezauważalny, dobrym pomysłem jest aqua jogging. Ostry ból pleców można również dobrze leczyć w domowym spa: jeśli masz ból barku, ciepła kąpiel łagodzi objawy. Zalecana jest również poduszka rozgrzewająca lub poduszka z pestek wiśni, którą można umieścić bezpośrednio na dotkniętym obszarze.

Warto również spróbować kinesiotapingu na ból barku w czasie ciąży. Jednak elastyczne, kolorowe plastry samoprzylepne powinny być nakładane przez przeszkolonego terapeutę. Z medycyny alternatywnej akupunktura sprawdziła się również w przypadku różnych dolegliwości związanych z ciążą. 

 

Umów się na leczenie bólu ramienia:

Tel: 503-733-127

 

Pracujemy od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 20:00

Zespół KORE Fizjoterapia Specjalistyczna.

OPINIE O NAS:

robert lakotta
robert lakotta
2021-09-28
Rewelacja wszystkim polecam w 30 min postawiony na nogi!!!!jeszcze raz bardzo dziękuje
Karolina Kubik
Karolina Kubik
2021-09-11
Super atmosfera, profesjonalne podejście. Bardzo polecam.
Magda Krupa
Magda Krupa
2021-09-02
Polecam
Ola Tryk
Ola Tryk
2021-09-01
Bardzo polecam gabinet KORE - terapeuci na najwyższym poziomie wiedzy, umiejętności oraz kultury osobistej, pełni uśmiechu i zdolności fachowcy. Szeroka oferta zabiegów i różnych terapii. Atmosfera niewielkiego centrum uspokaja, że nawet największe "tortury" z zakresu terapii manualnej są niestraszne :) Nieustannie szkoląca się załoga gotowa jest stawić czoła każdemu wyzwaniu które przyniesie pacjent. Jako aktywny sportowiec zaglądam często i po sprawdzeniu wielu gabinetów, to do KORE wracam zawsze. Polecam bardzo gorąco!
Marek Małkowiak
Marek Małkowiak
2021-08-24
Jeżeli w innych zakładach leczniczych wezmą przykład z Kore to może coś się w służbie zdrowia zmieni na lepsze
karol paczuski
karol paczuski
2021-08-13
Dobra placówka mają też sprzęt do terapii polecam
Kamila
Kamila
2021-08-08
Pan Krzysztof pełen profesjonalizm, gabinet czysty, schludny, terapeuta kulturalny. Precyzja i dokładność, zarówno badania jaki i terapii. A mój brzuch już nie boli, funkcjonuje normalnie. Kilka prostych rad na temat żywienia, jakieś ziółko i kilka igieł zrobiły robotę. Pozdrawiam serdecznie
Maria
Maria
2021-08-08
Pan Krzysztof jest mega specjalistą, że swoi bólami kręgosłupa chodziłam po wielu lekarzach i tylko jadłam zalecane tabletki, które nic nie wnosiły, a nawet czułam się po nich gorzej. Nikt nie poświęcił mi tyle czasu co Pan Krzysztof, dokładnie zbadał, dotknął, użył jakiś narzędzi, no bolało ale czasem musi, zadał ćwiczenia jako pracę domową i wyjaśnił co się tam właściwie dzieje. Po 2 wizytach pomogł, minęły dwa miesiące i po bólu ani śladu. Serdecznie polecam

 

 

 

Dagmara Porada – Redaktor medyczny

Studiuje Medycynę na kierunku lekarskim na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach. Copywriterka z 6-letnim stażem i lekkim piórem. Twórczyni wielu artykułów, opisów i blogów firmowych. Miłośniczka psów i dobrej książki.

 

 

Bibliografia

  1. Fizjoterapia w ortopedii, dr hab. n. med. Dariusz Białoszewki, Warszawa 2014
  2. Ortopedia i traumatologia, tom 1, prof. dr hab. med. Tadeusz Sz. Gaździk, wydanie III, Warszawa 2010
  3. Atlas anatomii człowieka. Sobotta tom 1, Urban & Partner 2012
  4. Zofia Guła, dr med. Mariusz Korkosz, “Ból barku” https://www.mp.pl/pacjent/objawy/88166,bol-barku
  5. Aneta Bielińska, “Polimialgia reumatyczna” https://www.mp.pl/pacjent/reumatologia/choroby/77165,polimialgia-reumatyczna
  6. Zofia Guła, dr med. Mariusz Korkosz, “Dna moczanowa”, https://www.mp.pl/pacjent/reumatologia/choroby/63788,dna-moczanowa
  7. Zofia Guła, dr med. Mariusz Korkosz, “Łuszczycowe zapalenie stawów” https://www.mp.pl/pacjent/reumatologia/choroby/63744,luszczycowe-zapalenie-stawow
  8. Artus M, Campbell P, Mallen CD, i wsp. Generic prognostic factors for musculoskeletal pain in primary care: a systematic review. BMJ Open 2017; 7: e012901, doi: 10.1136/bmjopen-2016-012901.
  9. Greenberg DL. Evaluation and treatment of shoulder pain. Med Clin N Am 2014; 98(3): 487–504.
  10. Hutting N, Heerkens YF, Engels JA , i wsp. Experiences of employees with arm, neck or shoulder complaints: a focus group study. BMC
    Musculoskelet Disord 2014; 15: 141, doi: 10.1186/1471-2474-15-141.
  11. Karel YHJM , Scholten-Peeters GGM, Thoomes-de Graaf M, i wsp. Physiotherapy for patients with shoulder pain in primary care: a descriptive study of diagnostic – and therapeutic management. Physiotherapy 2017; 103(4): 369–378.
  12. Johansson K, Maenhout AG, Jane S, i wsp. Consensus for physiotherapy for shoulder pain. International Orthopaedics 2015; 39(4): 715–720.